مشاوره حقوقی حضانت فرزند : کودک برای رشد کامل و متعادل شخصیتی خود می بایست در محیط خانواده و در فضای مملوء از خوشبختی ، محبت و تفاهم بزرگ شود ؛ در نظام حقوقی ایران همانند نظام‌ های حقوقی سایر کشورها به این امر توجه بسیاری شده است ، از جمله در قانون مدنی ایران مقرر شد نگهداری اطفال هم حق و هم تکالیف والدین می باشد و برای آن نیز ضمانت اجرای حقوقی و کیفری پیش‌بینی شده است .

متاسفانه در برخی مواقع کودک به جای آنکه نقطه اتکا و پیوند میان زن و شوهر باشد ابزار آنها برای اعمال زور و فشار روحی و روانی به طرف مقابل یا سایر نزدیکان او قرار می گیرد . برای مثال در مواقعی که میان زن و مرد اختلاف وجود دارد و جدا از هم زندگی می کنند بدون آنکه از یکدیگر طلاق گرفته باشند هر یک درصدد آن هستند که با در اختیار گرفتن حضانت کودک و به قصد دور نگه داشتن کودک از طرف مقابل زور و قدرت خود را به اصطلاح به رخ دیگران بکشند غافل از آنکه متضرر اصلی کودک بی گناه شان می باشد نه پدر یا مادری که با وی اختلاف دارند .

بیشتر بخوانید در  تعریف عقد لازم و جایز

در باب حضانت و نگهداری کودک مسائل مختلف و تخصصی مطرح است که برای رسیدگی به این امر باید از مشاور حقوقی مجرب در زمینه حضانت استفاده نمود .

ولایت و تفاوت آن با حضانت

طبق نظام حقوقی ایران ولایت هر کودک با پدر و جد پدری وی می باشد این دو نفر در عرض یکدیگر برابر با هم حق هرگونه تصمیم‌گیری در امور طفل را به عهده دارند و برای این موضوع نیازی به حکم دادگاه وجود ندارد .

اما تفاوتی که ولایت با حضانت دارد در چیست ؟ حضانت مربوط به مراقبت و نگهداری از کودک و سرپرستی او در همه امور است اما ولایت غالباً مربوط به امور مالی از قبیل حفظ و نگهداری و اداره اموال کودک میباشد حضانت امری مشترک میان والدین است اما ولایت صرفاً متعلق به پدر و جد پدری است کودک از ابتدای تولد تحت ولایت قهری پدر و جد پدری قرار می‌گیرد و تا زمان رشد و بلوغ این ولایت ادامه دارد اما حضانت این گونه نیست چون گاهی در زمان طلاق و جدایی والدین سرنوشت کودک نامند و مسائل بستگی به توافق والدین یا نظر دادگاه دارد.

سن کودک و اثر آن در حضانت

در نظام حقوقی ایران حضانت طفل تا سن هفت سالگی مادر در الویت قرار دارد و فرقی میان دختر یا پسر بودن نیست اما از 7 سالگی به بعد چنانچه فرزند دختر باشد تا 9 سالگی و در صورتی که پسر باشد تا 15 سالگی الویت با پدر است و پس از آن به انتخاب فرزند است ؛ در صورت حدوث اختلاف میان پدر و مادر طفل حضانت طفل با رعایت مصلحت کودک به تشخیص دادگاه می باشد البته والدین می توانند در این مورد به توافق برسند .

بیشتر بخوانید در  حضانت

حق ملاقات فرزند

دادگاه مکلف است در صورت عدم توافق والدین نسبت به ملاقات طفل توسط کسی که حضانت طفل بر عهده او نیست تعیین تکلیف نماید . با توجه به اینکه ساعت ملاقات تعیینی از سوی دادگاه می تواند آثار و تبعات زیادی بر فرزند مشترک داشته باشد تأکید می گردد قبل از هر اقدام حقوقی از وکلای متخصص ، مشاوره حقوقی در زمینه حضانت اخذ نمایید ، یا حتی الامکان از خدمات حقوقی وکیل خانواده استفاده نمایید .

نفقه طفل

طبق قانون مدنی نفقه کودک بر عهده پدر می باشد ولیکن در صورتی که پدر فوت نماید یا توان مالی برای انفاق فرزندش را نداشته باشد نفقه فرزند بر عهده جد پدری یعنی پدر بزرگ پدری وی می باشد و اگر جد پدری هم فوت شده باشد یا به او دسترسی نداشته باشد به عهده مادرش می باشد .
مستفاد از ماده ۵۳ قانون حمایت خانواده مصوب سال ۱۳۹۲ چنانچه شخصی با داشتن استطاعت مالی از پرداخت نفقه خودداری نماید طبق این ماده ضمانت اجرای کیفری به همراه دارد .

بیشتر بخوانید در  مشاوره حقوقی مهریه با وکیل پایه یک دادگستری

سلب حضانت

ممکن است با اینکه حضانت با یکی از والدین باشد شرایطی باشد که طبق آن بتوان از وی سلب حضانت نمود مانند ابتلای فرد به جنون ، اعتیاد به الکل و مواد مخدر ، فساد اخلاقی و فحشا ، بیماری روانی با تشخیص پزشکی قانونی ، اجبارکودک به فحشا و تکدی‌گری ، تکرار ضرب و جرح و … در این موارد با توجه به اهمیت حفظ سلامت جسمی و روانی کودک حتی اگر والدین کودک هر دو فاقد صلاحیت هم باشند دادگاه تصمیم مقتضی اتخاذ می نماید وکودک را به یکی از نزدیکان یا بهزیستی می سپارد .

برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید با شماره تلفن مندرج در این وب سایت تماس حاصل نموده و از وکیل متخصص حضانت مشاوره حقوقی دریافت نمایید .